Annons

Papperskonst – mer än bara origami del 3

Papper. Ett av de allra sköraste materialen att göra någonting av. Det tål inte väta och har du sönder det är det tejp som gäller. Trots detta finns det många som ser papper som det enda roliga materialet att använda.

Annons

Nummer tre ut är Cecilia Levy.

"Java" – Paper cups by Cecilia Levy, www.cecilialevy.com

Det första jag såg som var gjort av Cecilia Levy var en av hennes koppar. Och även om de helt klart kändes oanvändbara, var det någonting med dem som fastnade. När någonting är gjort i ”fel” material blir det genast intressant. När materialet dessutom är någonting så ömtåligt som papper blir jag fascinerad.

Cecilia har gått på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg och har även jobbat på skolan som lärare i grafisk form. Men längtan efter att göra någonting ordentligt med händerna förde henne åter till skolbänken. Till Leksand och bokbinderi på Leksands folkhögskola. Även om hon nu är papperskonstnär finns böckerna kvar i allra högsta grad, men nu som material till skulpturerna.

Swedish paper artist Cecilia Levy

Varför just papper? Hur började det? Har du jobbat med andra material innan?

Papper har alltid funnits där. Från barndomen och framåt har jag tecknat, målat, klippt och klistrat. Jag är utbildad grafisk formgivare och handbokbindare, så det har även varit mitt arbetsmaterial sedan länge. Jag tycker om allt papper; från krispigt nytt och slätt via handgjort i vackra färger, mönster eller med synliga växtfibrer – men allra mest gillar jag gammalt papper, med spår av en tidigare historia, med fläckar, ljusskador, hål och skrynklor. Sparar på gammalt papper; från fina omslagspapper till enstaka blad som jag hittar. Har svårt för att slänga.

Vad är det som är svårt med att skapa i papper framför andra material och vad är det som är lättare?

Jag känner en väldig frihet när jag skapar i papper. Det är billigt, finns i obegränsad (än så länge) mängd och det jag gör belastar inte miljön nämnvärt. Att våga – och ha råd – att experimentera och misslyckas är viktigt. Jag arbetar med pappret både i vått och torrt tillstånd. Eftersom det består av fibrer som sväller av väta är det svåraste att veta hur det kommer att te sig när det torkat. Det kan krympa och dra ihop sig på sätt jag inte räknat med. Papprets förgänglighet tycker jag är intressant, men det är också det som kan ställa till det, det är ju ett ömtåligt och skört material som lätt går sönder.

Många av dina arbeten är gjorda av papper från böcker. Vilken typ av papper föredrar du att jobba med?

Jag föredrar att jobba med böcker från slutet av 1800- till ca 1960-talet. Pappret var antingen av mycket billig kvalitet med hög trähalt eller av fin kvalitet, med hög lumphalt, vilket innebar nermalda textilier. Det gav ett tjockt filtaktigt papper. Det trähaltiga blev lätt missfärgat, har ofta en brun ton och börjar mer och mer återgå till att likna sitt ursprung: trädet. Det ser nästan ut som fanér; tunna skivor av trä, när jag klippt i sådana böcker.

"HoBo" – paper art by Cecilia Levy, www.cecilialevy.com

Vilket är det roligaste projektet du gjort?

Roligaste projektet hittills är nog mina luddiga pappersstövlar! De gjordes till en utställning på Galleri L2 i Gamla Stan, där tio konstnärer var inbjudna att arbeta utifrån temat skor.

Vad är det mest förödande du varit med om när du jobbat med papper?

Trista händelser: jag hade nästan täckt en hel jumbo-ballong med pappersrundlar – och den small rakt framför ansiktet på mig… Andra gånger jag svurit är när jag fått skölja av färdiga pappersobjekt som torkat fast på till exempel porslin för att jag använt för lite släppmedel. Jag jobbar med papier maché-teknik, vilket förutsätter att jag använder en konkav eller konvex form att lägga papper och klister på. Denna form måste smörjas med något släppmedel först, som vaselin, flytande tvål eller liknande.

Vad jobbar du med just nu? Vilket är ditt drömprojekt?

Just nu arbetar jag intensivt inför flera utställningar. Sofia International Paper Art Biennial 2013 i Bulgarien, sedan blir det en grupputställning på Dalslands Konstmuseum och därefter separatutställning i Örebro. Jag vill gärna jobba större, till exempel med offentlig konst. Ett riktigt stort utsmyckningsuppdrag vore drömmen.

Paper thistles by Cecilia Levy, www.cecilialevy.com

Känner du ett ökat intresse för papperskonst? Att tiden det tar och hantverket skapar ett extra stort intresse?

Ja, det finns ett stort intresse för papper. Många faktorer samverkar till det: det ökande motståndet mot vårt uppskruvade tempo och en alltför hög konsumtionstakt i kombination med den svajiga världsekonomin, har lett till den enorma DIY-vågen världen över, samt miljömedvetenhet och intresse för återbruksskonst. Handgjort har blivit exklusivt och prefixet ”slow” sätts framför ord; slow-food, slow-living, slow-art. En protest mot stressen och hetsen.

Vad har du själv för favoriter inom papperskonsten?

Jag har många favoriter. Janna Syvänoja, Nel Linssen, Mary Button Durell, Lisa Nilsson, Valerie Buess, Domingos Tótora… och alla andra jag länkar till på min blogg.

Paper bowl by Cecilia Levy, www.cecilialevy.com

Se mer av Cecilias konstverk på hennes hemsida cecilialevy.com och missa heller inte Cecilias blogg som kontinuerligt uppdateras med hennes jobb och tips om och bilder från spännande utställningar och hennes workshops.

Om du vill se fler kreationer i papper rekommenderar jag min Pinterest-board kallad Paper play. Allt finns där – avancerat som enkelt! Och det uppdateras konstant. Varje bild är länkad till sin källa, så att du kan läsa mer om respektive formgivare och många saker är även riktigt bra DIY-inspiration för den som vill testa på hur papper är att arbeta med.

 

Det här är del 3 i intervjuserien om papperkonst. Tidigare intervjuer är med pappersskulptrisen och illustratören Fideli Sundqvist och med webbutikägaren Justine Fahd som bara säljer saker av papper.


Prenumerera på ELLE Interiör

diy-header-mormorsglamour





MER FRÅN ELLE DECORATION:

Laddar